Er der en voksen til stede? Minimumsnormeringer og budgetlov

Kender I budgetloven? Budgetloven holder kommunerne i et jerngreb, så vi ikke har mange muligheder for at rokke med hverken ørerne eller ørene.

Jeg har været med i to runder budgetforhandlinger I Skanderborg kommune. Vi sidder der og skal vælge mellem at spare på børn, gamle, handicappede, bibliotekerne eller cykelstier. Vedligeholdelsen af vores kommunale bygninger er sparet så meget i bund, så de står og forfalder. Administrationen er i forvejen skåret så hårdt, så arbejdsmiljøet er seriøst presset pga ekstrem travlhed. Det er rent ud sagt fortvivlende. Staten bestemmer nemlig, at vi ikke må have den velfærd vi har brug for, selvom vi har penge nok til det i samfundet. Pengene bruges på skatterabatter til dem, der i forvejen har sit på det tørre. Arveafgiften fx. Imens er kommunernes økonomi ekstremt stramt styret igennem budgetloven, som medfører sanktioner til kommunerne, hvis vi fx bygger for mange børnehaver eller hæver skatten for virksomheder.

Lige nu er der fokus på børns trivsel i institutioner, og der rejses krav om minimumsnormeringer. Det er så fantastisk, at småbørnsforældrene endelig rejser sig op og siger fra. Minimumsnormeringer har været en del af Enhedslistens politik siden partiets start. Og det koster nogle penge, ja, for det giver ikke mening at tage dem fra andre dele af vuggestuernes budget. Der skal flere penge til.

Det er derfor vi skal have skrottet budgetloven. Budgetloven og minimumsnormeringer kan ikke sameksistere. Så det klinger meget hult, når højrefløjspolitikere går ud lokalt og siger de skam støtter minimumsnormeringer. Lad være med at hoppe på den.

Skriv under her for at skrotte budgetloven, og vi ses til landsdækkende demonstration for minimumsnormeringer d. 6 april