Svinefabrik

Byrådet og borgere med modstridende interesser

Et par læserbreve og en nystartet forening stiller spørgsmålstegn ved, om byrådet tager ansvaret for kommunen og dens indbyggere alvorligt nok. Det er jo en ganske alvorlig anklage, især hvis den er ledsaget af en mistanke om, at byrådspolitikerne skjuler sig bag administrationen, som overlades ansvaret for sagsbehandlingen.

Skønt vi politikere føler os vældigt kloge og indsigtsfulde, så er det nu oftest ganske betryggende at have en administration til at sagsbehandle ud fra love, regler og retningslinjer, så behandlingen bliver ensartet. Men det kan naturligvis også være en bekvem måde at holde afstand til møgsager, hvor borgere har modstridende interesser.

Det er ikke umuligt, at vi her har at gøre med en møgsag, som politikerne burde være involveret i. Når det ikke er tilfældet, så skyldes det til dels, at byrådet blev slået hjem, da loven om husdyrbrug blev ændret i 2017. Herefter har byrådene ikke haft hjemmel til at foretage helhedsvurderinger lige nøjagtig i spørgsmål om udvidelse af husdyrproduktion. Og hvem frygter ikke at handle uden hjemmel?

Byrådet har for halvandet år siden forsøgt sig med en henvendelse til folketinget, men uden held. Senest har Enhedslisten for et år siden forsøgt at få ændret lovgivningen, men kun Radikale, SF, Alternative og Enhedslisten stemte for at ”give kommunerne bemyndigelse til ud fra en helhedsvurdering at kunne afslå ansøgninger om udvidelse af husdyrproduktion”.

Ud fra en helhedsvurdering kunne sagen måske have set anderledes ud. Risikoen for gylleforurening af Ravnsø og Gudenåsystemet kunne indgå i vurderingen sammen med ulemper i form af lugtgener og vejbelastning. Andre forhold, som indvirkning på biodiversitet, kunne have været taget i betragtning sammen med en mulig øget risiko for sygdomsudvikling, hvor mange dyr er tæt sammen, som det var tilfældet med minkfarmene.

Peter Kjær byrådsmedlem, Enhedslisten