Nytårshilsen fra Peter Kjær

Så fik vi lige smagt på et anderledes liv i det forgangne år, hvor vi for alvor har oplevet grænser for udfoldelse: Ingen krammere – maskepåbud – begrænset omgangskreds – ingen fester – ingen sport – ingen rejser. Godt det snart er slut for de fleste af os. For det er jo desværre ikke sådan, at kontanthjælpsmodtagere kan vaccinere sig til en bedre økonomi med fest, sport og rejser. Der kommer heller ikke en Corona-vaccine, der samtidig kan hjælpe psykisk syge eller misbrugere ud af deres problemer. Ensomme mennesker, som har drømt om bare at have en enkelt ven at mødes med, er ikke bedre stillet, når verden er sig selv igen om et halvt års tid. Kronisk syge og handicappede har ikke kunnet se en øget indsats for at opfinde ny medicin og hjælpemidler rettet mod deres problemer. Når vi får hævet Corona-restriktionerne, lad os så fremover forsøge også at løsne spændetrøjen for de mest klemte medborgere.

Sundheds- og plejepersonale har været spændt urimelig hårdt for, og vi står i stor gæld til dem. Mange børnefamilier har også haft svære vilkår. Børnene og de unge, som jo ikke rigtig har været i farezonen, har vist hvad samfundssind er, ved tålmodigt at finde sig i at få amputeret en stor del af deres barndom for passe på de voksne og give os en fremtid. Nu må det være op til os voksne at være lige så generøse og få stoppet ødelæggelsen af klima og miljø, så børnene kan se muligheden for at få en tålelig alderdom selv. I samme ombæring bør vi fjerne noget af det pres, vi lægger på børn og unge, for at de skal komme hurtigst muligt ud på det arbejdsmarked, hvor de skal være, til de bliver omkring 80 år. Måske kan vi så undgå at få presset så mange ud i ensomhed, misbrug, kriminalitet, eller andre ubehagelige bagsider af samfundet.

Det passer fint med et valgår ovenpå en stor krise. Politiske forskelle skal nok vise sig. Nogle vil søge tilbage mod det gamle spor, mens andre søger forandring. Nogle vil sætte fri og andre vil sætte retning. Coronakrisen har vist, at vi kan løse problemer, der synes uoverstigelige, hvis vi sætter nok ind på det. Klima- miljø- og biodiversitetskriser er desværre ikke forsvundet, men den succesfulde indsats mod pandemien giver fremtidshåb, som det passer sig for overgangen til et nyt år. Tænk, at en pandemi ser ud til at blive lukket nogenlunde ned på blot halvandet år.

De penge Folketinget ikke har kunnet finde til af afværge klimakrisen, fandt politikerne nemt til Corona-krisen, så det er heldigvis blot viljen, der har manglet. Når nu ikke Christiansborgpolitikerne vil, så må befolkningen selv tage ansvaret. Skanderborg kommune har, under overskriften ”100 klimaløsninger på 30 dage”, forsøgt at give fremtidshåbet en hånd ved at sætte gang i en ideudveksling og et udviklingslaboratorie, som skal finde og udvikle lokale svar på klimakrisen. Bidraget herfra er et forslag om en investeringsforening med lokale indskydere, der kan støtte gode, bæredygtige ideer, så de kan realiseres.

Lad begrænsningernes 2020 blive afløst af et aktivistisk 2021 – Godt nytår

Af Peter Kjær Byrådsmedlem Enhedslisten