Nærmest tale om en nedsmeltning.

Den nye V-regeringen har sat tommelskruerne på kommunerne og det blå flertal i Kommunernes Landsforening følger trop. Nul-væksten bliver endog til minus vækst .

Det rammer selvfølgelig osse Skanderborg. Selvom alle økonomer mener at Danmark er ude af krisen, selvom flere og flere kommer i arbejde og økonomien i samfundet bedres – så skal der partout skæres i selve den kernevelfærd som er en kommunes opgaver.
Eet beløb i størrelsen af 40 mill skal skæres ud af budgettet i 2016 og op mod 70 mill i 2017 og endnu mere i 2018. Samtidig kræver den regering, som mindre end 20% af befolkningen har stemt på, opbremsning i bygge og anlægsaktiviteter. De aktiviteter som netop har været en stærk medvirkende årsag til at vi nu er ude af krisen.

De tal jeg netop har modtaget fra administrationen er rystende læsning. Der bliver nærmest tale om en nedsmeltning af nogle af kommunens vigtigste velfærdsopgaver. Det hverken kan eller vil jeg medvirke til !
Hvorfor er det børnene, de ældre, de syge og de der har det sværest i vores samfund – alle dem som et fællesskab burde tage hånd om, der endnu engang skal holde for ! Jeg kan ikke se andet end vi må hæve skatten med mindst en halv % , måske endda mere , ligesom ejendomsskatterne må stige nu. Og så tager disse tiltag endda bare toppen af branden.
Jeg går til budgetforhandlingerne med det håb at V-regeringen får historiens korteste levetid. !
Og så er jeg stadig rystet over at Socialdemokraterne og Radikale i Folketinget lige før sommerferien smed en redningskrans ud til V-regeringen og godkendte dennes “diktat” overfor kommunernes økonomi.

Henrik Qvist
Byrådsmedlem i Skanderborg
Enhedslisten – de Rød / Grønne.