Regn

Dummebøder til klimaignoranter

Med alle de skriblerier, der i den seneste tid har været om spildevand, skulle man næsten tro, at der var en sag. Det er der ikke! Der er bare en virkelighed, hvor konsekvenserne af klimaforandringerne viser sig stadig tydeligere. Kraftigere nedbør fører blandt andet til hyppigere overløb af fortyndet spildevand. Når vi er bagud med separering af spildevand og regnvand, er det fordi klimaet har forandret sig præcis som forudsagt af klimaforskere og slet ikke som det politiske flertal håbede. Rettidig omhu har der ikke været. Der har ellers været advarsler nok om de problemer klimaforandringerne medfører, men det har været vigtigere for det politiske flertal at taksterne hos Skanderborg Forsyning ikke steg for meget.

Når vi fortsat ignorerer, at vores levevis har konsekvenser for klimaet, så må vi betale dummebøder. Vandet og forsikringspræmierne stiger sammen med behovet for at bygge kostbare afværgeforanstaltninger. Men vi har kun lige set en flig af begyndelsen. Vi har ikke oplevet rigtig voldsomt regnvejr endnu. Det skal nu nok komme. Italien har vist vejen med knap 1 meter vand på et enkelt døgn. Det har sikkert givet en del våde kældre, overløb og mange flere ubehageligheder.

Når vi ikke vil lade være med at flyve bare for sjov, spise kød i abnorme mængder, køre alene i store brændstofhungrende biler, importere ting og sager af begrænset brugsværdi, så må vi betale dummebøder.

Dummebøder til klimaignoranter. Dummebøder der stiger og stiger, lige til vi ikke mere har råd til at flyve for sjov, spise kød i abnorme mængder, køre alene i store brændstofhungrende biler, købe ting og sager med begrænset brugsværdi. Og hvad værre er, så vil vi heller ikke have råd til gode skoler, anstændig ældrepleje og velfungerende sygehuse. Til gengæld bliver vi nødt til at modtage klimaflygtninge i stor stil, hvis vi da får genfundet anstændigheden på flygtningeområdet.

Peter Kjær er igen Enhedslisten Skanderborgs byrådskandidat 2021